0 Kollektives BLOG Mitmachen
a.f.r.i.k.a.-texte
Aktionsvorschlaege
Angewandter Realismus
Anstrengungen zum Begriff
Billboard Liberation
Biographisches
BlogchronikReview
Camouflage
ConsumeYourMasters
Culture Jamming
Cut up Collage Techniken der KG
Faelschungen und Camouflagen
Fake
Gegenoeffentlichkeit
Graffiti
... weitere
Profil
Abmelden
Weblog abonnieren
icon

 
PLEASE SCROLL DOWN FOR ENGLISH VERSION

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Am 29. Oktober eröffnen die Züricher Shedhalle das 1. Kapitel der PROJEKTREIHE SPEKTAKEL, LUSTPRINZIP ODER DAS KARNEVALESKE? und die neue TEMPORÄRE LOUNGE, außerdem wird die erste Ausgabe der SHEDHALLE ZEITUNG erscheinen.

Eröffnung: 29. Oktober 2004, 19.00 Uhr
Mit Fotoaktion von interpixel
Ausstellung: 30. Oktober - 19. Dezember 2004



SPEKTAKEL, LUSTPRINZIP ODER DAS KARNEVALESKE? –
Ein Ausstellungsprojekt in 3 Kapiteln, 1. Kapitel

Das Karnevaleske ist eine Weise, die Welt umzustülpen und damit die Ordnung und alle aus ihr erwachsenen Formen der Furcht, Ehrfurcht, Pietät und Etikette ausser Kraft zu setzten. (Bachtin)

Das Karnevaleske meint eine Verkehrung der Welt und ein Ausserkraftsetzen von Konventionen und gesellschaftlichen Codes. Das Karnevaleske ist nach Bachtin „ein Schauspiel ohne Rampe,“ ein Moment der Enthierarchisierung, die sich der repressiven, ernsten Kultur utopisch und befreiend gegenüber verhält.

Das Karnevaleske lässt sich einerseits als eine widerständige Praxis verstehen - andererseits bedient es kapitalistische Verwertungsinteressen durch die Ökonomisierung, Reglementierung und Institutionalisierung gesellschaftlicher Lustbegehren. Die Dichotomie von dem Selbstermächtigungspotential popkultureller Phänomene und den Profit orientierten Strategien der Kultur- und Lifestyle-Industrie wirft die Frage auf, inwiefern unsere Gesellschaft sowohl ein konsumierendes Prinzip als auch ein widerständiges Prinzip des Karnevalesken verfolgt. Vermutlich kopieren und adaptieren diese Konzepte voneinander.

Das Karnevaleske äussert sich oft als Tabuverletzung oder temporäre Tabuüberschreitung. Im Zusammenhang mit institutionalisierten Ausprägungen könnte man von einer rituellen widerständigen Praxis sprechen, in welcher temporär Ordnungsparameter umgedreht werden – dies geschieht aber nach einer Regel. Interessant sind in diesem Zusammenhang die Spektakelisierung des Politischen insbesondere in den Medien. Eine weitere wichtige Frage ist, welche Rolle die ästhetische Praxis hierbei spielt, da sie selbst von diesem Prinzip betroffen ist.

Die künstlerische Praxis interessiert karnevaleske Strategien, wie sie etwa die Medien und Kommunikationsguerilla verwenden: Einerseits untersucht und kommentiert sie diese und andererseits findet sie in ihnen häufig eine Sprache, um auf brisante gesellschaftliche Themen aufmerksam zu machen und sie zur Diskussion zu stellen. In diesem Ausstellungsprojekt soll es einerseits darum gehen, die Parameter des Karnevalesken und die damit zusammenhängenden Tabumechanismen zu untersuchen und andererseits künstlerische Praktiken vorzustellen, die sich inhaltlich und performativ mit dem Thema beschäftigen.


1. Kapitel:
Songül Boyraz (Wien/Istanbul)
Gardar Eide Einarsson (Oslo/New York)
Marcelo Expósito (Barcelona)
Thierry Geoffroy/Colonel (Kopenhagen)
interpixel (Eva-Maria Würth und Philippe Sablonier, Zürich)
Christian Jankowski (Berlin)
Rudi Maier, Mediologische Vereinigung Ludwigsburg
RELAX (chiarenza & hauser & co, Zürich)

Videoarchiv Stadt in Bewegung


Ein SYMPOSIUM mit anschließender Diskussion zur Frage nach karnevalesken Strategien in den Medien und als Form widerständiger Praxis findet am Samstag, den 11. Dezember zwischen 15.00 und 19.00 Uhr in der Shedhalle statt. Nähere Informationen folgen.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Das zweite Kapitel wird am 29. Januar 2005 eröffnet.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Erste Ausgabe der SHEDHALLE ZEITUNG:
Die Shedhalle Zeitung wird halbjährlich erscheinen. Sie wird einerseits die aktuellen Projekte dokumentieren und andererseits durch Essays den Blickwinkel auf die jeweiligen Schwerpunktthemen erweitern. Des Weiteren funktioniert sie auch als kuratierte Plattform, wie etwa in der „HOSTED BY“ Sektion, in dieser Ausgabe: Copenhagen Free University „HOSTED BY“ Appendiks (Kopenhagen). Zusätzlich ermöglicht der Veranstaltungskalender einen Überblick über das kommende Programm in der Shedhalle.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

VOR ORT:
Neben einem neuen Büro wird am Abend der Eröffnung der Ausstellung auch die vom Londoner Kurator und Künstler Dan Wilkinson entworfene Temporäre Lounge der Öffentlichkeit vorgestellt werden, in die wir sie herzlich zum Gespräch einladen.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

FILMREIHE:
Eine Filmreihe, die wir bereits mit der Langen Nacht der Museen begonnen haben, setzten wir im folgenden jeweils am 1. Donnerstag des Monats um 20.00 Uhr in der Shedhalle fort. Die monatlich stattfindende Filmreihe Untersucht das Verhältnis fiktionaler und dokumentarischer Strategien in der künstlerischen Filmproduktion.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -- -

Wir freuen uns auf Ihr Kommen,
Shedhalle Team

Shedhalle
Seestrasse 395
Postfach 771
CH-8038 Zurich
fon 0041-(0)1-4815950
fax 0041-(0)1-4815951
www.shedhalle.ch


Das Programm wird unterstützt durch:
Präsidialdepartment der Stadt Zürich, Ernst Göhner Stiftung, Migros
Kulturproduzent, Zürcher Kantonalbank. Förderung Gardar Eide Einarsson durch
Office for Contemporary Art Norway und Royal Norwegian Embassy, Berne.



ENGLISH VERSION



Dear Guests,

We are pleased to invite you to the Shedhalle.

We would very much like to present you our programme: the first THEMATIC PROJECT SERIES in three chapters, the ON THE SPOT project, the SHEDHALLE NEWSPAPER and the FILM SERIES.

On 29th October, we will open the first chapter of the exhibition series entitled Spectacle, Pleasure Principle, or the Carnivalesque?, introduce the new Temporary Lounge and present the first issue of the Shedhalle Newspaper.

Opening: 29 October 2004, 19:00
With a photo action by interpixel
Exhibition: 30 October – 19 December 2004



SPECTACLE, PLEASURE PRINCIPLE, OR THE CARNIVALESQUE? –
An exhibition project in 3 chapters, Chapter 1:

The carnivalesque is a way of turning the world upside down, breaking down the established order and doing away with all of the forms of fear, respect, piety and etiquette that have emerged from it. (Bachtin)

The carnivalesque involves a reversal of the world and the negation of conventions and societal codes. Bachtin describes the carnivalesque as a “play without a stage”, a moment in which hierarchies are suspended and repressive, earnest culture is confronted by a liberating vision of utopia.

The carnivalesque can be understood as a form of practical resistance – yet it also serves the interests of capitalist profit-seeking in that it regulates and institutionalizes the pursuit of pleasure in society in order to exploit its economic potential. The dichotomy of the self-empowering potential of the phenomena of pop culture and the profit-oriented strategies of the culture and lifestyle industry raises the question of the extent to which our society is motivated by the principle of consumption as well as the principle of resistance embodied by the carnivalesque. Presumably, these two concepts copy and adapt certain aspects from one another.

The carnivalesque is often manifested as a violation of taboos or a kind of temporary transgression. In its institutionalised forms, one might regard it as ritualised exercise of resistance in which parameters of order are temporarily reversed – but always in accordance to a rule. Particularly interesting in this context is the spectacularisation of politics, especially in the media. Another important question relates to the role of aesthetic practice in this process, as it is affected by this same principle.

Art is concerned with strategies of the carnivalesque of the kind pursued by the media and communication guerrillas. On the one hand, it investigates and comments on them; yet it also often discovers a language in them with which to call attention to critical social themes and present them for discussion.

This exhibition project will be devoted to an investigation of the parameters of the carnivalesque and related taboo mechanisms but will also focus on artistic practices that are concerned in both a substantive and a performative sense with the subject.


Chapter I
Songül Boyraz (Vienna/Istanbul)
Gardar Eide Einarsson (Oslo/New York)
Marcelo Expósito (Barcelona)
Thierry Geoffroy/Colonel (Copenhagen)
interpixel (Eva-Maria Würth and Philippe Sablonier, Zurich)
Christian Jankowski (Berlin)
Rudi Maier, Mediologische Vereinigung Ludwigsburg
RELAX (chiarenza & hauser & co, Zurich)

Video archive Stadt in Bewegung (City in movement)


A SYMPOSIUM followed by a discussion about strategies of the carnivalesque and practical resistance in media and public space will take place at the Shedhalle on Saturday, the 11th of December between 15:00 and 19:00. Further information will be provided at a later date.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

The second chapter will open on 29 January 2005.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- -

First issue of the SHEDHALLE NEWSLETTER:
The Shedhalle Newspaper will be issued semi-annually. It will document current projects and provide a broader perspective on individual focal themes through essays. The newspaper will also serve as a curated platform, as in the “hosted by” section: in this issue Copenhagen Free University is hosted by Appendiks (Copenhagen). In addition, the event calendar also provides an overview of the Shedhalle programme schedule.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- -

ON THE SPOT
Along with a new office, the Temporary Lounge designed by the London curator and artist Dan Wilkinson will also be presented to the public on the evening of the opening. We welcome you to join us.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- -

FILM SERIES
The Shedhalle film series, which has already begun with our presentation at the long nights of the museums, will be continued, with presentations in the Shedhalle at 20:00 on the first Thursday of each month. The series of monthly film presentations will focus on the relationship between fictional and documentary strategies in artistic film production.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- -

We look forward to welcoming you.
Sincerely,
Shedhalle Team

Shedhalle
Seestrasse 395
Postfach 771
CH-8038 Zurich
fon 0041-(0)1-4815950
fax 0041-(0)1-4815951
www.shedhalle.ch


The programme is supported by:
Präsidialdepartment der Stadt Zürich, Ernst Göhner Stiftung, Migros
Kulturproduzent, Zürcher Kantonalbank. Support Gardar Eide Einarsson by
Office for Contemporary Art Norway und Royal Norwegian Embassy, Berne.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
 

twoday.net AGB

xml version of this page

xml version of this page (summary)

powered by Antville powered by Helma